torsdag 25. august 2011

Høstens vakreste eventyr er i gang. Mange inspirerende samtaler i og utenfor sosiale medier. Tips til engasjerte i valgkonkurransen:-)

Høstjakta er i gang!
Det er torsdag i uke 34 og skolen og arbeidslivet er godt i gang for høstsesongen. Det betyr også mange spennende muligheter for oss som jobber bevisst med nettverksbygging i og utenfor sosiale medier. Jeg har gode erfaringer med slikt, og det er et unikt antall aktiviteter som gjør prosessen mot å finne drømmejobben så spennende. Og det er mange konsepter som rører på seg i sosiale medier. Alt fra enkel kommunikasjon via Linkedin og mail, til omfattende konsepter som tar deg gjennom prosessen fra karriærerådgiving, via utforming av konkurransedyktig CV og søknad, til hvordan gjennomføre ulike møter med potensiell arbeidsgivere. Noen konsepter gir også råd iht å starte opp i ny jobb. De hjelper deg med organiseringen, analysene og målsettingene undervegs. Og de er tilgjengelige døgnet rundt for gode råd og konstruktive samtaler.

Nå er valgkonkurranse i gang for fulgt. Jeg velger å bruke konkurranse fremfor kamp. Dette fordi jeg, i all sympatiseringen med alle som er berørte etter 22.7, mener vi burde bruke ord med positiv klang når vi ytrer oss i offentligheten.


Kunsten å samtale om engasjerende saker og politikk!
Dette med kunsten å føre gode samtaler er viktig for all oss som synes det er engasjerende å kringkaste vårt engasjement i sosiale medier. Og det er jo nettopp delingen av kunnskap, ideer, råd og meninger som er sosiale medier. Vi knytter gode relasjoner til våre samtalepartnere og kommuniserer oss frem til en felles mening. Dette er særlig nyttig å ha fått med seg nå i sluttfasen av valgkonkurransen. Hvordan kan vi ellers debattere om saker som interreserer oss uten om å klare kunsten å samtale? Å stadig være positiv, konstruktiv og bygge hverandre opp gjennom dialog er rett og slett en kunstart. Jeg håper leseren ser at jeg fokuserer på positive samtaler som bygger hverandre opp. Ingen ønsker vel hardtslående diskusjoner hvor det hagler med negative personkarakterestikker og gjetninger på hvilke negative holdninger og handlinger motparten har? Nei, netthets og mobbing aksepteres ikke.

Det er også derfor noen av "oss" ( i det store "vi" i sosiale medier) har kommet frem til følgende råd iht å debattere gjennom gode samtaler på nett:
1. Inviter til dialog og delta selv. Det er engasjerende å samtale om interessante saker og politikk.
2. By på deg selv innenfor den grensen du er konfortabel med. 
3. Velg kvalitet i relasjonene fremfor kvantitet. Det er spennende med et stort nettverk, og relasjoner krever tid. Det er mange interessante kompetansepersoner der ute.
4. Vær bevisst og unngå at uomtenksomhet bestemmer hvordan du oppfattes. Husk impulskontrollen.
5. Behandle dine venner, følgere og connections høflig og tilfør dem verdi fordi de har valt å være dine venner og følge deg. Unngå å kritisere for kritikkens skyld.


Stort engasjement i sosiale medier i valgkonkurransen!
Det har vært stort engasjement i sosiale medier i hele sommer. Vi har diskutert terrorsaken og politikk om hverandre. Nå har vi fokus på politikk og saker ifb kommune- og fylkeskommunevalget. Godt at alle partier er i gang. Det har også vært debatter om ulike utbrudd i media fra ulike partier. Ikke alle klarer mediehåndteringen like godt. Dette er vel en øvelse som er vanskelig. Det er samtidig en balansegang å diskutere politikk på en tydelig og engasjerende måte, samtidig som du skal passe på retorikken slik at man ikke sårer noen unødig. Noen savner skikkelige debatter på områder som innvandring og inkludering. Enkelte politikere sliter nok med litt ettereffekt av terrorsaken, og har tankene rettet mot hva som er politisk korrekt å samtale om for å beholde freden og harmonien i rosenes leir.

Sosial politisk innflytelse ved å ta delingskulturen i sosiale medier på alvor:
Sosiale medier vil måtte få stor innflytelse i valgkonkurransen. Ofte så diskuterer og samtaler jeg politikk og "nyheter" på Twitter eller Facebook før de kommer ut i papiravisen. Politikerne og "alle"(snart mer eller mindre) er på sosiale medier. De fleste sender ut sine meldinger uten å ville diskutere innlegg og spørsmål. Til dette siste er det bare å si: Dette er ikke sosiale medier. Sosiale medier er lytte, dele og delta i meningsytringer og -brytninger gjennom konstruktive samtaler. Vi kan samtale om felles mening;holdning til saker gjennom å erkjenne hverandre som likeverdige samtalepartnere. Det er nettopp denne 2-vegs måten å kommunisere, hvor vi samtidig knytter til oss vennskap, som er sosiale medier. Ren informasjonsutsendelse kan man jo like gjerne gjøre i avisen eller ved DM i postkassen.

Jeg har derfor sluttet å stille spørsmål til politikere som ikke svarer. Det var kuult å følge dem, men jeg føler meg sånn passe teit når jeg i engasjementets ånd stiller spørsmål eller ytrer min mening uten å få respons tilbake. Ser at forskning viser at det nettopp er "gimmicken"; illusjonen av å kunne samtale direkte med kjente politikere, ledere og medlemmer av "eliten" i media og politikken, som bl.a gjør Twitter til et attraktivt sosiale medium. Hvor sosiale er vi egentlig med denne "elitegruppa"?

Mange snakker så stort om at politikere er på Facebook og Twitter sammen med sine velgere, og at det fører til større og bedre demokrati. Men hvorfor er politikere og samfunns-dabattanter egentlig i sosiale medier? Tror politikerne at de kan få Facebook-grupper som løper til stemmelokalet og sender sin stemme på sitt parti bare ved å lufte ut meninger om ulike politiske saker, i det som kan bli til hensiktsmessige samtaler på sosiale medier? Jeg tror nok at vi må ta samtaledimensjonen inn i bevisstheten når vi skal reflektere, og etterhvert evaluere, effekten av å bruke sosiale medier i valgkonkurransen.

Noen råd til å bevare delingskulturen i sosiale medier nå i valgkonkurransen:
Det er forståelig at politikere ikke har tid til å sitte med nesen inn i PC-en hele dagen. Men man kan organisere seg slik at man tar vare på samtalen og de politiske konversasjonene i sosiale medier med de ressursene man har til rådighet. Mange i "elitegruppa" har kommunikasjonsmedarbeidere i sitt team.

Mange fagpersoner har den senere tid forsøkt å komme med gode råd om hvor ofte man skal vare på henvendelser, delta i samtaler og utvikle innhold i sosiale medier. Andre fagpersoner har gitt råd om når - på hvilke dager og tidspunkter- det kan være smart å kringkaste og konversere om hvilke tema osv. Mange partier, kommuner og politiske virksomheter har organisert seg til noe som fungerer, og vi ser at stadig flere kommuner får dette til.

Jeg vil kort ramse opp noen retninger for hvordan man kan holde liv i den gode samtalen i sosiale medier for oss som virkelig engasjerer oss:
- ett innlegg på Facebook om dagen, når du er engasjert. Et innlegg hver annen dag for oss som er "sånn passe".
- være aktiv på morgenen og på ettermiddagen. Ikke sende meldinger hele dagen. Ikke overdrive twitringen med å "være på hele tiden". Det virker desperat. Det er viktig å holde liv i samtalen, ikke overdrive engasjementet, slik at dette kveles.
- svare på alle henvendelser i løpet av dagen. Dette gjelder osgå e-mail. Det finnes mange muligheter for å fortsette konversasjonen. Noen ganger kan det være en ide å snakke sammen ansikt-til-ansikt.
- det viser seg at det er mest engasjement for å dele kunnskap om og samtale om politiske saker midt i uka - på ukedagene.
- mange bruker helgene til å oppdatere nettverket sitt og møter foregår i ukedagene. Det er viktig å satse på kvalitet, og noen ganger må telefonen tas i bruk for oppdatering og avtaler. Jeg hørte senest i dag at "du må bare ta kontakt og ringe slik at vi ikke glemmer deg". Satse på kvalitet!
- det er gjerne ongoing samtaler og ytringer om debatter som vises i TV-mediene. Mange spennende samtaler på Twitter på kvelden. Nyheter som kommer i papiravisen dagen etter. Jeg har begynt å lure på om det er verdt ressursene å abbonere på en papiravis.
- jeg liker å formidle gode erfaringer fra ulike samtaler i og utenfor sosiale medier i sosiale medier. Det er viktig i alt engasjementet å gi hverandre positiv oppmerksomhet.
- mange skriver blogger, avisinnlegg og kommentarer til debatter på web-sider. Enkelte facebook-sider og -debatter formidles på Twitter og Linkedin-grupper.

Vi samtaler på kryss og tvers, og det er viktig å forsøke å streame trafikk til blogger, web-sider og digitale nyhetsmedier med kommentarfelt. Dette blir tilsammen spennende konversasjoner som alle kan delta i. Jeg er enig med dem som sier vi bør kunne fortelle hva vi heter, slik at vi kan stå for det vi mener i offentligheten. Sosiale medier representerer den nye synligheten og offentligheten for alle oss som engasjerer oss i politikk. Og så husker vi reglene - 1. til 5. øverst i denne bloggposten. Da skulle vi alle være godt skodd til valgkonkurransen.

Da er det bare å ønske hverandre lykke til. Jeg kommer tilbake med mer fagstoff og gode råd om hensiktsmessige konversasjoner i sosiale medier. Jeg hører gjerne fra deg om du har noen spørsmål eller kommentarer, eller om du bare vil ha en god samtale over en god kopp kaffe:-). I'll be there:-)

onsdag 17. august 2011

Proaktiv kommunikasjon gjennom sosiale medier. Hvordan ivareta demokratiet, inkludering, mangfold og fortsatt harmoni i rosenes leir?

En innledning om hvordan tragedien den 22.7.2011 har påvirket oss alle. En rose til alle berørte:
Så var sommeren over for denne gang. Det er 17.august og hvilken sommer det har vært. Jeg har ingen å sammenlikne med: Så mange sterke inntrykk. Så mye hat i all offentlighet. Så mange nye hendelser og menneskelige tragedier samlet på en gang. Jeg har ikke opplevd maken til hat og kriminalitet - på den ene siden, og så mye sorg, omsorg, fellesskap og personlige ytringer i all offentlighet - på den andre siden. Det var en ufattelig tragedie som slo oss alle ut den 22.7.2011. Før jeg går videre vil jeg sende min dypeste medfølelse til alle pårørende, berørte og beredskapsaktører for terroraktivitetene denne dagen.

Det var selvsagt, og en stor mulighet, å kunne delta i den kollektive sorgprosessen i og utenfor sosiale medier:
Det har vært hektiske uker i sosiale medier. Fra bomben eksploderte og frem til i dag, har vi fått tilgang til informasjon og deltajer i saken. Dette har representert nye opplevelser for meg. Det er virkelig stort at det samtlige antall aktører som er berørte og deltagende er villige til å dele så mye informasjon om fakta som mulig. Det har gjort det vanskelig å ikke bli personlig berørt.

Jeg føler meg berørt selv om jeg ikke kjenner noen som gikk bort eller deltok i redninsarbeid. Jeg hadde bare englevakt som ikke tok turen til Oslo denne fredagen, og jeg er glad mine venner med kontorer i "krigsområdet" i Oslo og på Utøya hadde tatt ferie denne dagen. Gjennom generasjoner har min familie vært aktive i politikk gjennom kommune- og bystyrearbeid, og gjennom foreningsarbeid for Arbeiderpartiet, AUF og LO. Vi føler oss berørte av tragedien, og vil på vår måte delta i den nasjonale sorgprosessen. Derfor har jeg vært litt for utladet til å formulere noe fornuftig på denne bloggen de siste 3 uker. Men nå har jeg bestemt meg for å fortsette arbeidsdagene med "business as usual", mens etterforsknings og etterretningsarbeidet fortsetter.

Sommeren 2011 har gitt en god læring om hva som er medienes rolle - både i og utenfor sosiale medier.
Vi vet jo alle at vi får vite mange detaljer fremover. Vi har allerede fått del i kunnskap som representerer hat, onskap - demokrati, debatt og reelle fakta om drap og skader.  Det er 22.7 -grupper og komisjoner på gang. Før rapporter kan skrives, ser vi at media gjør sin gode jobb med å finne frem relevante fakta i saken. Medienes aktiviteter diskuteres også av PFU og mediene selv.

Gjennomgående har det vært slik i sommer at vi har kunnet ta del i ny informasjon og saksfakta, meningsbrytning og utvikling av innhold i sosiale medier. Engasjementet har vært stort, og jeg har selv kunnet være med på samtaler og dialoger om kunnskap jeg ikke har diskutert tidligere. Som oftest har vi diskutert viktige nyhetssaker før de har rukket å komme inn i redaksjonene til sentrale aviser og TV-medier. Dette har vært en givende prosess, hvor vi alle også har kunnet bearbeide vår egen sorgprosess. Det har også vært bloggposter, aviskommentarer og innlegg som har analysert denne kollektive sorgprosessen og engasjementet i sosiale medier. Så får vi håpe at engasjementet bl.a fører frem til stor valgdeltagelse og at det blir konstruktive samtaler og debatter om virkelige tema i fortsettelsen.

Som et lett i å forstå "hvordan kunne dette skje", har jeg lest Manifestet til ABB og innlegg på siden Document.no. Jeg satt av 2 timer til dette - bare for ren nysjerrighets skyld. Jeg må si jeg ble sjokkert over hatet, ytringene og verdensbildet som disse "mediene;kunnskapen" representerer. Jeg besluttet å ikke bruker mer energi på disse kanalene. Jeg er også av dem som mener at vi skal gi ABB minst mulig oppmerksomhet og begrense hans "propaganda" til et absolutt minimum. Jeg gjør andre aktiviteter i media som er  mye viktigere for fremtiden!

God læringsprosess i sosiale medier for dem som velger å være engasjert. Og nettverket bare øker, og jeg får flere nære venner:
Vi har også kommet inn på ulike aktørers arbeid og kriseplanlegging. Politiet, ambulanseberedskap, PST's overvåkning, nasjonalt dugnadsarbeid på land og i sjøen, hoteller og restauranter som stiller opp, kirker som åpner for sorgarbeid, blomstertog og blomsternedlegging i stedet for demonstrasjoner og hatkampanjer... Listen er lang, og alt dette har vi fått kunnskap om: Om hva som egentlig rører seg i vårt lille land. Og om hvordan vi ser at det er forberdringsområder hva angår kriseberedskap.

En fellesnevner fra utenlandske medier i oppstarten var at "hvordan kunne dette skje i fredsnasjonen Norge" og "hvorfor reagerte ikke Politiet raskere og tok i bruk politihelikopteret"? Hvordan kunne ABB arbeide under radaren til PST? Dette vil vi få svar på i ukene som kommer etterhvert som alle grupperingene gjør jobben sin.

I mellomtiden skal jeg fullføre mitt prosjekt om "proaktiv kommunikasjon i sosiale medier for virksomheter som er opptatte av positivt omdømme". I løpet av sommeren har mine digitale spor, med dette engasjementet jeg har deltatt i, gitt følgende statistikk:

- 1705 venner på Facebook. Jeg deler innlegg, bloggposter og skriver engasjerte innspill selv. Spørsmålet "hva tenker du på "? er godt spurt i disse sorgdager. Jeg har i noen innlegg tatt sjansen på å "utfordre" mine venner, og har sett hvem som bidrar konstruktivt og hvem som kunn kritiserer deg som person som svar på saklig uenighet. Disse i sistekategorien blir slettet fra "vennelisten". Jeg har snakket med flere kontakter som tenker slik. Venner er dem som bidrar til å bygge deg opp. Vi kan godt være uenig i sak, men min person og evt sammenlikning med ABB er ikke ok i denne delingskulturen.
- jeg følger ulike Facebook-grupper. Dette er alt fra støttegrupper, faggrupper om sosiale medier og mediekanaler som Document.no som gir meg ulike innhold i sakskomplekset omkring debatter, hat, terrorgrupper og ulike kommentarer på ulike medieutspill fra engasjerte politikere. Det er nyttig å få med seg nyansene. I hvertfall vite at en sak har mange ulike sider og nyanser før en konkluderer.
- 1275 followers på Twitter. Jeg øker antall followers og kaster meg inn i diskusjoner. Jeg deler gladelig og har klarte å forme mine budskap uten å provosere for mye. Det er mye sårbarhet i dette delingsmarkedet hvor spisse kommentarer lett kan misforstås.
- 435 connections på Linkedin. Jeg øker nettverket etter samtaler 1-1 over en god kopp kaffe. Jeg har et bestemt mål med denne nettverksbyggingen. Ambisjonene er store, samtidig som det er inspirerende å bli kjent med nye connections og få gode råd fra fagpersoner innenfor karriære og rekruttering. Jeg tar alle konstruktive tilbakemeldinger med meg videre. Takk for hjelpen.
- livstilsbloggen http://living45something.blogspot.com har blitt oppdatert. Jeg er opptatt av et aktivt og sundt liv med fornuftig trening, kosthold og aktivitet for å utfordre min kapasitet og kompetanse. Det er en bratt læringskurve for tiden, og jeg trenger overskudd til å multitaske mellom prosjektskriving, jobb som kommunikasjonsrådgiver, profesjonell nettverksbygging og et stadig mer sosialt liv - utenfor sosiale medier.
- denne bloggen har fått flere følgere, og jeg har lest meg opp på utallige bloggposter og innlegg om hvordan bli en god blogger.
- Wikipedia er en stor kilde.
- e-mail suppleres med mailsystemet på Linkedin og Twitter.

Jeg fortsetter å dokumentere kunnskap fra master-prosjektet i denne bloggen DIGITAL STRATEGI:
Jeg har en liste av faktabøker og fagartikler som skal bidra til oppsummeringen i mitt masterprosjekt:
- jeg fikk karakteren A på den skriftlige eksamen i master of management fordi jeg fokuserte på å forstå alle sentrale temaer og elementer i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon. Jeg kan derfor konkludere på enkelte områder før jeg reflekterer over ny kunnskap - på andre områder. Dette er viktig for meg som ønsker å omforme prosjektet til praktisk arbeid for virksomheter som er opptatte av god kommunikasjon og omdømme. Det er derfor jeg er engasjert i sosiale medier hver dag:-)
- jeg vil diskutere elementer av begrepet PROAKTIVT. Det vil si at jeg finner en modell for hensiktsmessig Issues management og omformer dette til anbefalinger som passer for sosiale medier.
- relasjonen issues management og positivt omdømme blir diskutert iht til hvordan virksomheter kan bygge sosial- og kollektiv kapital med strategiske interessenter og målgrupper for å nå sin virksomhets målsettinger. Dette er virkelig spennende. Jeg omtaler virksomhetskommunikasjon siden jeg ser det som en utfordring å finne fornuftige konklusjoner på området. Dette er et av områdene jeg har fått mest spørsmålstegn om: hvordan må ressursbruken være for å kunne ivareta et god omdømme ved å holde liv i dialogen og bidra i delingskulturen?
- bruk av sosiale medier for å knytte til seg kontakter, bygge sterke relasjoner til strategiske aktører;interessenter og kommunisere mot definerte målgrupper. Jeg vil oppsummere dynamikken sosialt mediekultur og - samfunn.
- jeg vil konkludere med en modell for slikt kommunikasjonsarbeid. Denne vil være på en basis av hvordan vår sosiale hjerne fungerer. Jeg tenker innenfra-ut hva angår virksomhetskommunikasjon. Jeg tar det for gitt at virksomheter som er opptatte av god sosial kommunikasjon og omdømme, har godt arbeidsmiljø med en positiv ledelse, som bidrar til en kultur basert på engasjement og 5P (god pris, distribusjon av hensiktsmessige produkter og tjenester, god kommunikasjon hvor PR og markedsføring er forankret i ledelse og hvor menneskene trives med å være proaktive med å nå virksomhetens mål). Det kan virke som dette er "etter læreboka". Det vil være en sortering av elementer som siden skal formulere min konklusjon.
- mine ambisjoner er å få karakteren A på master-prosjektet, som teller 60% av eksamenskarakteren

Med dette ivrer jeg etter å kunne fortsette å bidra med praktisk og nyttig kunnskap om hvordan virksomheter bør benytte sosiale medier i sin kommunikasjon og relasjonsbygging med kunder, medarbeidere, strategiske interessenter, målgrupper og medier osv. Utfordringen blir å formulere presise konklusjoner på 25 sider.


En samlet karakter fra eksamen og master-prosjekt bidrar til verdifull oppdatering av bred kompetanseprofil:
Det er også viktig for meg å fremstå med en oppdatert kompetanseprofil. Jeg trives med å jobbe med utvikling, nybrottsarbeid iht bruk av ny tenknologi i endringsprosesser og kommunikasjon med ulike målgrupper i stadig nye bransjer. På papiret er alderen min 45++ år. Sånn rent mentalt er jeg ikke eldre enn 32 år. Jeg har fysikk som en 20-åring med mye energi til å starte på ny frisk i en virksomhet som - på den ene siden er opptatt av resultater, mål og større inntjening - på den andre siden vil ta min breddfulle kompetanseprofil i bruk. Jeg kan godt oppdatere mine lesere på min profil om dere sender meg en henvendelse på mail: hantil@online.no.  Jeg er godt i gang og fortsettelse følger:

- endelig problemstilling med forslag til modell ferdiggjøres - ultimo august.
- jeg fortsetter blogging og engasjement i sosiale medier. Jeg tar med meg erfaringene inn i prosjektarbeidet. Nettverksbyggingen tar jeg også ut i 1-1-møter. Aktiv multitasking!
- jeg begynner å formulere prosjektrapport samtidig som jeg går i dybden på teorier som presiserer og justerer problemstillinger og modell - medio september.
- jeg har oversikt over teorier som skal diskuteres i prosjektet og har definert omfanget av prosjektoppgaven sammen med min veileder - ultimo september.
- plan for ferdiggjøring, mangfoldinggjøring, formidling og profilering av samlet master-prosjekt - medio oktober
- levering iht plan ultimo oktober
- prosjektarbeidet følges av en treningsplan. Denne diskuteres på http://living45sometning.blogspot.com. Jeg bruker min sukess-oppskrift som bygger på at hardt arbeid og hard trening er det som skal til for å nå sine mål. Da kommer jeg alltid godt i mål med mine ambisjoner. Ja jeg er spesielt målrettet, ambisiør, kvalitetsbevisst med god forankring til dem jeg ønsker å knytte kontakter og relasjoner til. Jeg er en bevisst (ung dame..) og gjør de valg jeg mener er fornuftig iht til å nå mine mål. Dette kommer jeg tilbake til:-)

Jeg ivrer etter å bli ferdig, slik at det kan hende planen fremskyndes. Jeg tar gladelig imot kommentarer og fortsetter min ukentlige oppdatering. Ha en strålende onsdag:D